تشخیص پیش دیابت در بیماران مسن کمتر مفید است

 8 فوریه 2021 - بر اساس مطالعه ای که توسط محققان دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز بلومبرگ انجام شد، افراد مسنی که به دلیل ​​افزایش متوسط معیارهای قند خون در گروه "پیش دیابت" طبقه بندی می شوند، معمولاً به بیماری دیابت کامل مبتلا نمی شوند.

پزشکان هنوز هم پیش دیابت را یک شاخص مفید برای خطر ابتلا به دیابت در آینده برای بزرگسالان جوان و میانسال می دانند. با این حال، این مطالعه که حدود 3500 بزرگسال مسن، با میانگین سنی 76 سال را برای حدود شش سال و نیم دنبال کرده است، نشان می دهد که پیش دیابت نشانگر مفیدی برای خطر ابتلا به دیابت در افراد با سن بالاتر نیست.

نتایج این تحقیق در 8 فوریه در JAMA Internal Medicine منتشر شد.

نویسنده ی ارشد این مطالعه، دکتر الیزابت سلوین، استاد گروه اپیدمیولوژی در دانشکده بلومبرگ می گوید: نتایج ما نشان می دهد که تعداد کمی از افراد مسن با سطح قند خون در محدوده پیش دیابت، در واقع به دیابت مبتلا می شوند. به نظر نمی رسد که طبقه بندی این افراد در گروه پیش دیابت به ما در شناسایی افراد پرخطر کمک کند. در عوض پزشکان باید بر روی تغییر سبک زندگی سالم و عوامل مهم خطر بیماری مانند سیگار کشیدن، فشار خون بالا و کلسترول بالا تمرکز کنند.

دیابت نوع 2 به افزایش مزمن قند خون منجر می شود، که باعث استرس ارگانهای بدن از جمله کلیه ها، تضعیف سیستم ایمنی بدن و آسیب به رگ های خونی می شود که بیماری قلبی و سکته مغزی را در میان سایر بیماری ها، افزایش می دهد. شیوع دیابت نوع 2 در ایالات متحده از کمتر از یک درصد در دهه 1950 به بیش از 7 درصد رسیده است و محققان معتقدند که در حال حاضر رقم واقعی، شامل دیابت تشخیص داده نشده، بیش از 12 درصد است. این افزایش شدید به دلیل پیر شدن جمعیت ایالات متحده و افزایش نرخ اضافه وزن و چاقی است.

پزشکان از مفهوم پیش دیابت- که شامل سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی اما نه در محدوده دیابتی است - به عنوان شاخص افزایش خطر دیابت در افراد جوان و میانسال استفاده کرده اند. با این حال، کاربرد این مفهوم در بزرگسالان مسن - به ویژه افراد 70 ساله و بالاتر - کمتر مشخص شده است.

دکتر سلوین می گوید: داشتن سطح قند خون اندکی بالاتر از حد نرمال، برای افراد مسن بسیار معمول است، اما اینکه چقدر احتمال دارد به دیابت برسند یک سوال حل نشده است.

سلوین و همکارانش برای داشتن تصویری بهتر از سرنوشت افراد مسن مبتلا به پیش دیابت، به مطالعه ی خطر آترواسکلروز در جوامع(ARIC) روی آوردند. این پروژه ی کوهورت بزرگ اپیدمیولوژیکی، که توسط موسسه ملی قلب، ریه و خون ایالات متحده تأمین مالی شده و شامل شرکت کنندگان سفید پوست و ساه پوست است، از سال 1987 در چهار مرکز پزشکی ایالات متحده از جمله جان هاپکینز در حال اجرا است. محققان ، اطلاعات 3412 نفر را از مطالعه یARIC ، که طی یک جلسه ی پیگیری در طی سالهای 2011 تا 2013 - زمانی که شرکت کنندگان بین 71 تا 90 سال داشتند - شرکت کرده بودند و سابقه دیابت نداشتند، برای تجزیه و تحلیل خود در مورد پیش دیابت استفاده کردند. محققان سپس بررسی کردند که میزان قند خون شرکت کنندگان در بازدید بعدی در طی سالهای 2016 تا 2017 چه تغییری کرده است.

همانطور که انتظار می رفت، محققان دریافتند که "پیش دیابت" که با توجه به دو اندازه گیری متفاوت قند خون تعریف می شود، در بین شرکت کنندگان در جلسه ی پیگیری 2011 تا 2013 ، بسیار رایج است. کسانی که پیش دیابت آنها بر اساس افزایش متوسط ​​گلوکز خون نسبت به حالت نرمال پس از ناشتای شبانه(آزمایش اختلال گلوکز ناشتا یا IFG) تعیین شد، 59 درصد نمونه اولیه را تشکیل می دادند و کسانی که پیش دیابت آنها بر اساس معیار آزمایش هموگلوبین گلیکوزیله(HbA1c) تعیین گردید ، 44 درصد از نمونه ی اولیه را تشکیل می دادند.

با این حال، نتایج نشان داد که فقط تعداد اندکی از شرکت کنندگانی که در سالهای 2011 تا 2013 به پیش دیابت مبتلا بودند، تا زمان بازدید در 2016 تا 2017 به دیابت مبتلا شده اند: 8 درصد از افرادی که پیش دیابت آنها بر اساسIFG تعیین شده بود و 9 درصد موارد پیش دیابتی تعیین شده بر اساس HbA1c.

در مقابل، قند خون 44 درصد از افرادی که پیش دیابت آنها بر اساس آزمایش IFG تعیین شده بود و 13 درصد از افرادی که پیش دیابت آنها بر اساس آزمایش HbA1c تعیین شده بود، در بازدید 17-2016 به اندازه کافی بهبود یافته بود که نتایج آزمایشات آنها در حد نرمال بود. علاوه بر این، به ترتیب 16 و 19 درصد از گروه IFG و گروه HbA1c، تا ویزیت سال 17-2016 به دلایل دیگر جان خود را از دست داده بودند.

نتایج نشان داد که افراد مسن مبتلا به پیش دیابت، در فواصل زمانی مشابه با آنچه در این مطالعه برای پیگیری تنظیم شده بود، احتمالاً سطح قند خون پایین تری دارند یا به دلایل دیگر می میرند تا پیشرفت به دیابت کامل.

دکتر سلوین می گوید: به نظر می رسد که برای بزرگسالان مسن، " پیش دیابت " یک معیار تشخیصی قوی برای یافتن افراد پر خطر نیست.

دکترMary Rooney ، دانشجوی فوق دکترا در دانشکده بلومبرگ و نویسنده اول این مقاله، می گوید: یافته های ما از تمرکز بر بهبود شیوه زندگی، از جمله ورزش و رژیم غذایی در صورت امکان و بی خطر بودن آنها برای بزرگسالان مسن تر مبتلا به پیش دیابت، پشتیبانی می کند. این روش مزایای گسترده ای برای بیماران دارد.

سلوین و همکارانش توصیه کردند که در مورد افراد مسن، پزشکان باید اقدامات غربالگری خود را بر روی عوامل خطری مانند فشار خون بالا که در پیش بینی بیماری و مرگ و میر در این جمعیت مفیدتر هستند، متمرکز کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-02-prediabetes-diagnosis-older-patients.html